23 ژوئن

مراقبت های بعد از جراحی اندوسکوپی سینوس

قبل از آن که بخواهیم در خصوص مراقبت های جراحی اندوسکوپی سینوس صحبت کنیم، می خواهیم در مورد خود جراحی اندوسکوپی سینوس و مزایای آن توضیح بدهیم. همچنین به این سوالات که :

جراحی اندوسکوپی سینوس چیست؟

چرا این جراحی انجام می شود ؟ چه مزایایی دارد ؟

نیز پاسخ دهیم.

مراقبت های بعد از جراحی اندوسکوپی سینوس

جراحی اندوسکوپی سینوس

به جراحی ای گفته می شود که در آن به کمک اندوسکوپ اقدام به درمان سینوس های ملتهب در سینوس ها پرداخته می شود. افرادی که تحت این نوع از درمان قرار می گیرند، سینوزیت مزمن دارند.

لابد می پرسید که سینوس  و سینوزیت مزمن چیست؟

به حفره های تو خالی داخل جمجمه و صورت که به حفره های بینی متصل است سینوس گفته می شود که دارای مژک هایی است که وظیفه انتقال هوا و تصفیه آن را بر عهده دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سینوس و و ظایف آن کلیک نمایید.

حالا نوبت به سینوزیت مزمن می رسد. زمانی که سینوس ها توسط باکتری ها آلوده می شود و بیمار، به سینوزیت مزمن مبتلا می شود. سینوزیت مزمن، به نوع پیشرفته سینوزیت حاد که دارای دوره درمان طولانی تری است، گفته می شود. افرادی که به سینوزیت مزمن مبتلا هستند، بعد از گذراندن دوره درمان طولانی مدت و عدم درمان به موقع آن ممکن است نیاز به درمان های پیشرفته داشته باشد.

از جدیدترین روش های درمانی، سینوزیت مزمن که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، جراحی اندوسکوپی سینوس است.

اینکه می گوییم، جراحی اندوسکوپی سینوس جدید ترین روش درمانی است به این دلیل است که در این روش، نیازی به انجام جراحی های باز بینی و دسترسی مستقیم به بافت های سینوسی نیست. زیرا در گذشته برای درمان این بیماری نیاز بود تا جراحی های خاصی بر روی سینوس ها انجام می شد که بسیار برای فرد آزار دهنده بود.

ولی در جراحی اندوسکوپی سینوس، جراح با وارد کردن اندوسکوپ از راه بینی به سینوس ها، محیط داخل بینی را کامل می تواند مشاهده نموده و به راحتی اقدام به برش زدن و خارج کردن بافت های ملتهب شده در داخل سینوس نماید.

حالا نوبت به بیان مراقبت های بعد از جراحی اندوسکوپی سینوس می رسد.

اما امروزه از تکنیک های نوینی مانند جراحی آندوسکوپی سینوس به منظور تخلیه این عفونت ها استفاده می شود. با این حال باید مراقبت هایی را بعد از انجام جراحی اندوسکوپی سینوس در نظر داشت و انجام داد. این مراقبت های را دکتر آتوسا ضیغمی به عنوان متخصص گوش و حلق و بینی در اختیار شما می گذارند.

صفحه اینستاگرام : dr.atoosazeighami و  کانال تلگرام : doctorzeighami@ را دنبال نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی

شب اول

یک شب را باید در بیمارستان بمانید. همچنین ممکن است کمی خونریزی و درد را تجربه نمایید. به همین دلیل ممکن است دارو هایی برای فرد تجویر شود.

روز اول

بعد از گذشت از شب اول نوبت به آن می رسد که بانداژ هایی که توسط جراح قرار داده شد، برداشته شود. بعد از آن که بانداژ ها برداشته شد، میزان خونریزی ها بررسی می شود.

با این حال ممکن است به مدت یک هفته مجبور باشید تا این بانداژ را داشته باشید. لازم است بدانید که تعویض باند تا زمانی که آلوه نشده باشد و نیاز نداشته باشد ایرادی ندارد.

در صورت اینکه دارای خونریزی های غیر عادی نیز هستید حتما به جراح سینوس خود مراجعه نمایید.

تغذیه و رژیم غذایی

بعد از انجام این نوع از جراحی بینی، از خوردن خوراکی و غذاهای سفت و سخت اجتناب نمایید، زیرا ممکن است به بافت و بخیه های داخل بینی فشار وارد کند. همچنین از خوردن خوراکی و غذاهای شور اجتناب شود. زیرا باعث افزایش فشار خون و افزایش التهاب می شود.

فعالیت ها

از آن جایی که بینی در صورت از جمله اعضایی است که نمی توان به راحتی از آن مراقبت کرد زیرا به راحتی در دسترس است، باید از انجام فعالیت های ورزشی و روزانه که ممکن است فرد با افزایش ضربان قلب و در نتیجه افزایش فشار خون رو به رو شود و یا به بینی ضربه ای وارد شود؛ نیز اجتناب کند تا بهبودی کامل به دست آید. تمامی این موارد فقط به مدت دو هفته می باشد.

استفاده از مسکن های درد

در برخی از افراد نیز به دلیل تراکم های بینی و سردرد های خفیفی که ممکن است به دلیل انجام جراحی اندوسکوپی سینوس ایجاد شود، جراح دارو تجویز نماید. همچنین برای عدم ابتلا به عفونت ها، آنتی بیوتیک تجویز نماید. استفاده از آنتی بیوتیک ها به مدت یک هفته انجام می شود.

برای کاهش درد ممکن است پزشک از شما بخواهد تا از سرم ها شستشو استفاده نماید که کاهش ابتلا به عفونت ها را نیز در بر دارد.