23 ژانویه

سینوزیت چیست

سینوس بافتی تشکیل شده از مجاری های توخالی است. این مجاری ها در بالای سر و دقیقا در استخوان جمجعه و صورت وجود دارد. زمانی که سینوس ها به التهاب دچار می شوند، فرد به سینوزیت مبتلا شده است. به دلیل بروز بیماری هایی چون آبله مرغان، سرماخوردگی و یا آنفولانزا ممکن است در فرد سینوزیت بروز کند.

انواع سینوزیت

بیماری سینوزیت به دو نوع سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن دسته بندی می شود.

سینوزیت حاد

بیشتر افراد در طول عمر خود یک بار به سینوزیت مبتلا می شوند، این افراد نوع سینوزیت شان سینزویت حاد می باشد.

علائم سینوزیت حاد

• گرفتگی در بینی
  • احساس درد در دندان ها
  • مشاهده خلط به رنگ سبز یا زرد در بینی
  • سردرد در هنگام خم شدن
  • فشار به جلو سر در هنگام خم شدن
  • تنفس همراه با بوی بد دهان
  • احساس سستی و خستگی مفرط
  • احساس کیپ شدن گوش
  • اختلال در شنوایی

دوره بهبود بیماری سینوزیت حاد از 7 تا 10 روز می باشد . در صورت مشاهده هر یک از علائم سریعاً به متخصص مراجعه کنید.

درمان سینوزیت حاد

برای درمان سینوزیت حاد در وهله اول قطره های شستشو داده می شود. همچنین برای شستشوی سینوس ها می توان از سرم های مخصوص شستشو نیز استفاده کد. این سرم ها محلول آب نمک هستند. با استفاده از این محلول می توان ترشحات سینوسی را از بین برد و همچنین بعد از استفاده از محلول شستشو در صورتی که داخل مجاری بینی مواد آلرژیک وجود داشته باشد، پاک سازی کامل انجام می شود. همچنین برای تکمیل درمان، داروهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک توسط متخصص تجویز می شود.

سینوزیت مزمن

علائم سینوزیت مزمن شباهت زیادی به سینوزیت حاد دارد ولی در صورتی که سینوزیت حاد به مدت 3 ماه طول بکشد و درمان نشود، به سینوزیت مزمن تبدیل می شود. به همین دلیل درمان سینوزیت مزمن کمی سخت خواهد بود.

برخی از علائم سینوزیت مزمن عبارتند از

• انسداد بینی
  • کیپ شدن مجاری تنفسی
  • سخت شدن تنفس از راه بینی
  • اختلال در حس بویایی
  • احساس درد
  • خستگی مفرط
  • بی حوصلگی مداوم
  • تجمع ترشحات در پشت حلق و بینی

علل بروز سینوزیت مزمن چیست؟

• فردی که فاقد پولیپ باشد.
  • فردی که پولیپ در حفره بینی خود دارد.
  • افرادی که در اثر حساسیت به مواد آلرژیک مانند مواد شیمیایی، دود سیگار و آلاینده ها مبتلا به سینوزیت مزمن شده اند.

درمان سینوزیت مزمن

با توجه به این که سینوزیت به دلایل متفاوتی در فرد بروز می کند، برای تشخیص باید طبق تجویز پزشک، درمان را پیش برد. به گفته دکتر ضیغمی ممکن است متخصص برای تشخیص بهتر، سی تی اسکن را تجویز کند. با سی تس اسکن به راحتی می توان تمامی مشکلات و بیماری های داخل مجاری سینوس را بررسی و درمان کرد.

برخی از خدمات دکترآتوسا ضیغمی:

جراح بینی گوشتی

جراح بینی استخوانی